Hva er inbound marketing?
Inbound hva for noe?
Inbound marketing er en markedsstrategi hvor målet er å tiltrekke seg potensielle kunder på en naturlig måte. Gjennom verdifullt innhold kan du svare på deres spørsmål, bygge tillit og vise at din bedrift er en troverdig ekspert i din bransje.
I dette blogg-innlegget skal vi kortfattet forklare hva Inbound Marketing er, og hvordan det kan løfte din bedrifts tilstedeværelse og markedsposisjon til nye høyder.
I dagens digitale verden har kundene dine blitt mer skeptiske til tradisjonell reklame. Kjøpsprosesser er lengre, og den jevne forbruker gjør mer research før de tar en kjøpsbeslutning.
Inbound Marketing skiller seg fra tradisjonelle markedsstrategier ved å sette kundens behov i fokus. Heller enn å presse uønskede budskap på potensielle kunder, handler Inbound Marketing om å tiltrekke de rette kundene gjennom innhold som gir verdi og bygger tillit.

Hvordan fungerer inbound marketing?
Inbound marketing kan deles inn i fire steg. I de fire stegene målretter du kommunikasjonen og plattformene, basert på hvor din idealkunde er i kjøpsprosessen.
De fire stegene er som følger:
- Tiltrekke (Attract): Her jobber du med å tiltrekke potensielle kunder til nettsiden din. Nyttige virkemidler i dette stadiet er blogginnlegg (som dette), fagartikler eller informative videoer. Hovedregelen er at innhold i tiltrekningsstadiet skal svare på typiske spørsmål potensielle kunder sitter med, eller løse problemer. Her kan du dele av din verdifulle fagkunnskap!
- Konvertere (Convert): Nå har du fått noen besøkende til nettsiden din. I konverteringsstadiet gjelder det å konvertere disse besøkende til interesserte leads som du kan pleie videre. For å få kontaktinformasjonen til potensielle leads kan du friste med lead magnets (som gratis ressurser, webinarer eller andre fordeler) i bytte mot at de legger igjen kontaktinformasjonen sin.
- Selge (Close): I dette stadiet skal du pleie leadsene dine, og gjøre de om til betalende kunder. Gjennom relevante nyhetsbrev, automatiserte e-postflyter og personlig oppfølging kan du levere rett innhold til rett tid, veilede leadet og sikre en sømløs overgang fra vurdering til kjøp.
- Begeistre (Delight): Nå er salget i boks, men jobben din er ikke over helt enda. I det siste stadiet skal du holde på kunden, og gi de en så god opplevelse at de både kommer tilbake som gjentakende kunder, og deler de gode erfaringene i sitt nettverk. Personlig oppfølging, kundesupport og eksklusivt innhold for eksisterende kunder er nyttige virkemidler i det siste stadiet.
Hvorfor bør din bedrift vurdere inbound marketing?
For små og mellomstore bedrifter kan inbound marketing være en verdifull, enkel og kostnadseffektiv måte å nå ut til nye kunder på. Her er noen fordeler:
- Langsiktig verdi: Innhold som produseres én gang, som blogg-innlegg eller informasjonsvideoer, fortsetter å tiltrekke potensielle kunder og gi verdi over tid. Innholdet kan også tilpasses og distribueres i dine ulike kanaler.
- Bedre tillit og kunderelasjon: Når kunder finner deg gjennom nyttig innhold som er til hjelp gir du et profesjonellt førsteinntrykk og bygger en sterkere relasjon med kunden fra start.
- Mer kostnadseffektivt: Inbound marketing skaper organisk trafikk til ditt nettsted, og kan redusere behovet for betalte markedsaktiviteter.
Hvordan kommer man i gang med inbound marketing?
Det er enkelt! For å komme i gang med inbound marketing bør du gjøre følgende:
- Definere målgruppen din: Hvem er idealkunden din? (På fagspråket sier vi personas). Hvilke spørsmål og behov går igjen?
- Lage en innholdsplan: Lag en oversikt over relevante temaer og problemstillinger målgruppen din har og hvilke medier som er mest effektive for å formidle budskapet.
Lage nyttig innhold: Bruk tid på å lage kvalitetsinnhold som målgruppen din faktisk har nytte av. Hverken du eller kunden er tjent med halvhjertet innhold som ikke gir verdi.
Automatiser deler av markedsføringen: Bruk et verktøy for å sende automatiserte e-poster og score leads. Dette kan gi deg verdifull innsikt om kundene, samtidig som det gir kunden en sømløs opplevelse av kjøpsprosessen.
Oppsummering
Ved å følge de fire stegene (tiltrekke, konvertere, selge og begeistre) kan bedriften din øke synligheten, kundetilfredsheten og oppnå bedre resultater – Helt uten å strekke markedsføringsbudsjettet.
Vil du lese mer?

Å utvikle en tydelig personas gir bedriften din en dypere forståelse av målgruppen, og hjelper deg å tilpasse markedsføring og tjenester.
En god personas gir tydeligere fokus, høyere effektivitet og bedre resultater.
Med Løft som din samarbeidspartner kan du jobbe smartere med personas, og få en markedsstrategi som treffer målgruppen din.

Markedsføring gir bedriften din mulighet til å øke synligheten, bygge tillit og generere leads.
Ved å bruke litt tid og ressurser på en gjennomtenkt markedsføringsplan kan bedriften din skille seg ut i markedet, opparbeide en lojal kundebase og legge til rette for langsiktig vekst.
Hos Løft har vi verktøyene og ekspertisen som trengs for å hjelpe bedriften din å vokse.