Hva er personas, og hvorfor er det viktig for din bedrift?
Alle kunder er vel ideelle kunder?
For å nå de rette kundene er du først og fremst nødt til å forstå hvem de er. Ved å jobbe med klare kundepersonas kan bedriften din stake ut en tydelig retning, og skape målrettet markedsføring som faktisk treffer. I dette blogg-innlegget forklarer vi hva en idealkunde (personas) er og hvordan du kan definere og jobbe med personas for å løfte din bedrift!
En persona er en fiktiv representasjon av din idealkunde, basert på kunnskap om dine faktiske kunder. Å jobbe med personas gir bedriften din et konkret bilde av hvem dere selger til, og hjelper deg å tilpasse markedsføring, tjenester og oppfølging etter kundens faktiske behov. Dette er særlig nyttig for små og mellomstore bedrifter som vil få mest mulig ut av markedsføringskronene.

Hvordan lager du personas?
For å lage personas må du ha informasjon om hvem kundene dine er. En persona kan innehold alt fra demografisk plassering til verdier, vanlige utfordringer og kjøpsvaner. Her er noen tips for å komme i gang:
- Analyser eksisterende kunder: Få en oversikt over hvem dine mest lojale og verdifulle kunder er. Har de noen fellestrekk? Er de fra en bestemt bransje, er av en viss alder, deler spesifikke interesser eller samles på samme sosiale medier?
- Intervju kunder og teammedlemmer: Snakk med kundene dine. Forstå hvorfor de valgte deg, og hva de verdsetter ved produktet eller tjenesten din. Teammedlemmer kan også verdifulle observasjoner.
- Identifiser demografiske trekk: Alder, kjønn, yrke og bosted er alle faktorer som kan påvirke hvordan en kunde ser på produktet ditt. Dette kan hjelpe deg å tilpasse budskapene dine.
- Bli kjent med kundens utfordringer og mål: Hva er idealkundens største utfordringer? Jobber de mot spesifikke mål? Dette kan gi innsikt i hvordan produktet eller tjenesten din kan hjelpe dem.
- Forstå kjøpsprosessen deres: Hvilke faktorer påvirker dine kunders beslutninger? Leser de anmeldelser før kjøp, følger de med i sosiale medier, eller er pris den viktigste faktoren?
Når du har samlet denne informasjonen kan du sette alt sammen i en tydelig persona. Gi personaen et klingende navn (for eksempel Martin Markedsfører) og en bakgrunn. Dette gjør at du og ditt team kan relatere til kunden, og gjør det enklere å tilpasse budskap.
Hvorfor er en tydelig definert personas viktig?
Å jobbe opp mot en klart definert personas hjelper bedriften din å:
- Målrette markedsføringen: Med en tydelig persona vet du hvor du treffer idealkunden, og hvordan du skal kommunisere med vedkommende. Du kan bruke riktige kanaler, tilpasse budskapet og lage mer treffsikre markedsaktiviteter.
- Utvikle produkter som møter kundens behov: Når du har en dyp forståelse for kundens utfordringer og mål kan du gjøre justeringer i bedriftens produkter og tjenester. Da gir du mer verdi til dine kunder.
- Øke kundelojaliteten: Ved å tilpasse kommunikasjon og tjenester etter kundens behov føler vedkommende seg sett, hørt og forstått. Når de føler seg ivaretatt bygger du en sterkere relasjon, og kunden er mer tilbøyelig til å handle fra deg igjen ved en senere anledning.
- Effektivisere pengebruken: Med en persona kan du minimere svada-markedsføringstiltak som ikke tilfører verdi. Du vet hvor du skal investere tid og ressurser for å få et best mulig resultat.
Oppsummering
Å utvikle en tydelig personas gir bedriften din en dypere forståelse av målgruppen, og hjelper deg å tilpasse markedsføring og tjenester. En god personas gir tydeligere fokus, høyere effektivitet og bedre resultater. Med Løft som din samarbeidspartner kan du jobbe smartere med personas, og få en markedsstrategi som treffer målgruppen din.
Vil du lese mer?

Markedsføring gir bedriften din mulighet til å øke synligheten, bygge tillit og generere leads.
Ved å bruke litt tid og ressurser på en gjennomtenkt markedsføringsplan kan bedriften din skille seg ut i markedet, opparbeide en lojal kundebase og legge til rette for langsiktig vekst.
Hos Løft har vi verktøyene og ekspertisen som trengs for å hjelpe bedriften din å vokse.

Når du jobber med inbound marketing skal du fokusere på å tilby verdifullt og relevant innhold som tiltrekker potensielle kunder.
Dette skaper tillit, bygger gode relasjoner og viser autoritet innen din bransje. På lang sikt kan det gi bedriften din lojale og gjentakende kunder.
Ved å følge de fire stegene (tiltrekke, konvertere, selge og begeistre) kan bedriften din øke synligheten, kundetilfredsheten og oppnå bedre resultater – Helt uten å strekke markedsføringsbudsjettet.