Hvorfor er markedsføring viktig for bedriften din?
Det er vel ikke så nøye?
Markedsføring kan være nøkkelen til vekst for små og mellomstore bedrifter. Men hva er det som egentlig gjør markedsføring så viktig, og hvordan kan det bidra til å bygge en sterkere tilstedeværelse i ditt marked og tiltrekke kunder?
I dette blogg-innlegget forklarer vi hvorfor markedsføring er en viktig investering for mindre bedrifter, og hvordan markedsføring av høy kvalitet kan løfte bedriften din til nye høyder.
Det er lett å undervurdere betydningen av markedsføring, og kun se på det som en ekstra kostnad. Men, i et stadig mer konkurransepreget marked er markedsføring mer enn et nyttig ekstra – Det er faktisk en nødvendighet for å skille din bedrift fra konkurrentene dine.
En målrettet markedsføringsplan med godt innhold kan faktisk være akkurat det du trenger for å bygge sterke kunderelasjoner og opprettholde bedriftens vekst.

Hvordan skaper markedsføring verdi for bedriften din?
- Økt bevissthet og synlighet: Du får ingen kunder om de ikke vet at du finnes. Markedsføring øker synligheten din, enten det er gjennom tilstedeværelse i relevante kanaler, betalt annonsering eller søkemotoroptimalisering (SEO).
- Bygger troverdighet og tillit: Når bedriften din deler relevant og nyttig informasjon gjennom nettsiden, blogg-innlegg eller sosiale medier etablerer du deg som en ekspert i din bransje. Dette gir potensielle kunder et godt førsteinntrykk, og viser at du både er en troverdig kilde.
- Genererer og pleier leads: Markedsføring handler om mer enn bare å nå ut til nye kunder, du må også følge opp eksisterende leads. Ved å benytte deg av e-postmarkedsføring eller retargeting-kampanjer kan bedriften din holde leadsene engasjert, og pleie relasjonen.
- Økt konkurransekraft: Bedriften din konkurrerer kanskje med større aktører, med enorme markedsbudsjetter? En godt gjennomtenkt markedsføringsplan og gode markedsaktiviteter kan hjelpe bedriften din å skille seg ut, og viser samtidig hva som er unikt med dine tjenester, enten det er lokalkunnskap, personlig oppfølging eller spesialisert ekspertise.
- Langsiktig kundelojalitet: Gode markedsføringskampanjer handler om å få til mer enn ett enkelt salg. Gjentatte kjøp, høy kundelojalitet og langvarige relasjoner kommer fra gode kundeopplevelser. Hvis kunden din føler seg sett og lyttet til, og kommunikasjonen din i tillegg er av høy verdi, da er du godt på vei til å bygge langvarige relasjoner med dine eksisterende kunder
Markedsføring som en investering – Ikke en kostnad
Mange ser på markedsføring som en umålbar utgiftspost, men slik trenger det ikke være. Man kan komme langt uten å investere svimlende summer i markedsføringen, selv om noen ekstra kroner øremerket markedsbudsjettet kan gi bedriften din en ekstra boost. Dette er grunnen til at markedsføringen er en investering:
- Langsiktige resultater: Selv om markedsføringen krever tid og ressurser, gir de ofte resultater over tid. Innhold på nettsiden din, som blogg-innlegg, fagartikler eller videoer, kan generere trafikk og gi verdi lenge etter de er publisert.
- Kostnadseffektive verktøy: I en digital verden har markedsføringen blitt langt rimeligere. Plattformer for e-postmarkedsføring, sosiale medier og egne nettsider er mer kostnadseffektive enn tradisjonelle reklameformer, samtidig som du kan målrette annonsekronene mot idealkunden din. Riktig bruk av verktøy, og målrettet innhold lar deg oppnå god synlighet, uten å presse budsjettet.
- Analyser og innsikt: Det finnes mange verktøy som gir deg mulighet til å måle og analysere resultatene av markedsføringen din. Ved å bruke denne innsikten kan du justere strategien for å sikre best mulig bruk av markedsføringskronene.
Oppsummering
Markedsføring gir bedriften din mulighet til å øke synligheten, bygge tillit og generere leads. Ved å bruke litt tid og ressurser på en gjennomtenkt markedsføringsplan kan bedriften din skille seg ut i markedet, opparbeide en lojal kundebase og legge til rette for langsiktig vekst. Hos Løft har vi verktøyene og ekspertisen som trengs for å hjelpe bedriften din å vokse.
Vil du lese mer?

Å utvikle en tydelig personas gir bedriften din en dypere forståelse av målgruppen, og hjelper deg å tilpasse markedsføring og tjenester.
En god personas gir tydeligere fokus, høyere effektivitet og bedre resultater.
Med Løft som din samarbeidspartner kan du jobbe smartere med personas, og få en markedsstrategi som treffer målgruppen din.

Når du jobber med inbound marketing skal du fokusere på å tilby verdifullt og relevant innhold som tiltrekker potensielle kunder.
Dette skaper tillit, bygger gode relasjoner og viser autoritet innen din bransje. På lang sikt kan det gi bedriften din lojale og gjentakende kunder.
Ved å følge de fire stegene (tiltrekke, konvertere, selge og begeistre) kan bedriften din øke synligheten, kundetilfredsheten og oppnå bedre resultater – Helt uten å strekke markedsføringsbudsjettet.